Det er en større prosentandel som ikke stiller på digitale møter enn som ikke stiller på fysiske møter. Hvordan skal en unngå dette?
Vi har alle opplevd å gå i et møte der den potensielle kjøperen viste seg å ikke være interessert i det hele tatt. Rett og slett et bommøte. Og før den digitale møtealderen for fullt satte inn kunne en risikere å kjøre mange mil – bare for å oppleve at vedkommende du skulle møte hadde «glemt» det og var ikke til stede. Med digitale møter har det dukket opp en ny utfordring:
Det er en større prosentandel som ikke stiller på digitale møter enn som ikke stiller på fysiske møter. Hvordan skal en unngå dette?
Mange er ikke klar over at når de takker ja til et møte, så ligger det et stort arbeid bak. Det har vært nøye planlegging bak at det er nettopp dette firmaet som er blitt kontaktet – ringelister er nøye vurdert, PDF’er er laget, interne møter er avholdt, pitch er laget og en møtebooker / Account Manager har brukt mye tid på å ringe målgruppen. En har ikke minst brukt tid på å forberede seg til møtet ved å lese seg opp, analysere muligheter, laget en målrettet presentasjon og noen ganger gjort klart annet underlag.
Så kommer den store dagen, du logger på til avtalt tid og ingen møter opp. Vi opplever at det er to varianter av de som ikke møter, hvor den ene er de som ikke lar være å trykke «godta» på invitasjonen, men de trykker ikke «avvis» heller. Det som gjør det litt vanskelig er at dette er det svært mange som gjør – dermed så er det vanskelig å vite om noen kommer eller ikke. Da møter en selvsagt selv.
Den andre varianten er de som aksepterer møteinnkallingen, men likevel ikke møter opp. Til tross for at mange er klar på at dette er et møte som passer veldig bra med både tid og innhold. Det vi ser er at det en digital uhøflighet som kan minne om påmelding til seminarer tidligere: det var lett å takke ja – og det var lett å bare la være å møte opp. Det er en grunn til at det er «no-show fee» på nettopp seminarer, også de som er gratis i utgangspunktet.
Så hva kan man gjøre for å unngå dette? «The devil is in the details” sier engelskmennene og det er en rekke småting som kan gjøre for å sikre oppmøtet:
Det er skrevet uendelig mange bøker om salg, selve prosessen, hva som skal til for å lykkes og psykologien bak det hele. Men det som er selve starten på prosessen, og som får den i gang, er det færre som har interessert seg for. Dette har Venezu skrevet en egen ebok om som du kan laste ned helt gratis på Gratis møtebookingshjelp fra Venezu. Du kan også lære å lage pitch, også dette helt gratis.
Alt er laget av Stein Dale, som er den som har stått bak flest møter booket B2B i Norge, og har unik kompetanse på området. Det som vi hører oftest av de som ønsker møtebooking er følgende: «når jeg først kommer i møtene så er det null problem, det er det å plukke opp telefonen som er slitsomt» og det andre vi hører er at «problemet mitt er at jeg snakker for mye og så får jeg tilbakemelding fra den potensielle kunden at nå har han lært nok og derfor ikke trenger et møte».
På Venezu sine websider finner du alt du trenger dersom du ønsker å booke B2B-møtene dine selv. Alternativt, ta kontakt med oss og vi hjelper deg til salgssuksess.