Selgerbloggen

Hvor mange møter booker vi for våre kunder?

Møtebooking og antallet møter vi booker for våre kunder på en kampanje

Ett spørsmål som jeg får i hvert eneste møte jeg går i er «hva tror du resultatet av kampanjen vi skal kjøre med dere blir?» Svaret er egentlig enkelt: «det kommer an på!»

Personlig har jeg gått i kundemøter i snart 25 år og jeg har en enkel filosofi: jeg forteller nøyaktig det som jeg tror, forventer og kan stå inne for. Har en konkurrent lovet 80 % hit-rate? Det vet jeg er bare tull og bli på en budrunde på hvor mange møter en møtebooker kan levere levere gjør jeg aldri. Det er ingenting som gir Venezu mer business enn at andre anbefaler oss til sine partnere, venner eller forretningsforbindelser, og derfor er det viktig for oss å være ærlige på hva en kan forvente. Har du fått andre tall av noen andre? De må stå for det de sier men vi deler gjerne alle de tall vi har som kan brukes i sammenligningen. Ingen andre har flere kampanjer og tall å vise til enn Venezu i Norge på B2B ringe- og møtebookingskampanjer.

Booker du selv møter på 50% av kalde samtaler du tar? Det kan jeg også til tider gjøre, men det er på prospects som jeg har brukt god, god tid på å finne og har en klar pitch mot. Har en derimot en liste på 1000 navn som en skal ringe helt kaldt mot, og som ikke kjenner dere i utgangspunktet, så er vi tilbake til svaret mitt overfor: «da kommer det an på».

Kjører du en ad-hoc møtebookingskampanje fordi at dere ønsker å nå et lite avgrenset segment har vi god erfaring med det, men vi anbefaler å kjøre lengre prosjekter av flere grunner:

  • Jo lenger vi jobber sammen, jo bedre blir samarbeidet med tanke på å forstå både ditt produkt men også å finsikte målgruppen. Er det behov for innovation eller nytekning og det å vurdere å få en ny løsning eller bytte ut den som de allerede har i dag?
  • Rådgiver: vi blir en bedre rådgiver og support for deg når vi får snakke med en større andel av dine beslutningstakere. Vi ser at mange av våre kunder bruker vår input på sine ledermøter når de skal bestemme seg for veien videre
  • Hit-rate blir bedre jo lengre vi jobber sammen fordi at vår møtebooker får fulgt opp målgruppen din jevnt og trutt over en lengre periode.
  • De vi ringer til åpner seg mer og mer når de får snakke med noen de vet at de har snakket med tidligere
  • Timeprisen er bedre siden vi kan planlegge mer langsiktig

Tilbake til «hva det kommer an på». Her er noen av de tingene som avgjør om møtebookingen (eller leadsgenerering, kundeundersøkelsen eller noen av de andre tjenestene våre går bra):

  • Hvor i Norge skal møtene bookes av vår møtebooker? Oslo, Bergen, Østfold eller i Stavanger? Dette gir ofte ulikt antall møter? Og hvorfor sier de oftere nei i Østfold enn i Trondheim? Jeg kan ikke gi bort all inside information i bloggen men grunnen til dette vet vi og deler gjerne med deg i et møte
  • Ta deg tiden til å gå gjennom prospectlisten. Vi har opplevd for mange ganger at det er mange konkurrenter til de vi ringer for på listen nettopp fordi at den ikke er blitt skikkelig vasket. Det skaper lavere hit-rate og frustrasjon hos den som ringer
  • Timing. Booke møter i juni og august er undervurdert. Det er av flere grunner et tidspunkt da våre møtebookere avtaler veldig mange møter for kundene våre. Ringe mot regnskapsbransjen i februar? Ikke spesielt lurt – det er nesten som å ringe til skoler i juli..
  • Målgruppen i seg selv: noen målgrupper er det rett og slett vanskeligere enn andre å få tak i og avtale med. HR-funksjoner er til tider veldig vanskelig å få tak i for våre møtebookere men når du først får dem i tale så blir hit-rate god
  • Produktet og/eller tjeneste dere tilbyr: datalagring og antallet møter på dette er mye lavere enn f.eks. O365
  • Nytt produkt eller tjeneste: mange tror at siden de har et nytt produkt eller tjeneste så vil det i seg selv være en trigger for etterspørsel. Det er ofte ikke slik men ingenting er bedre for å åpne dører når en har et nytt produkt enn nettopp møtebooking
  • Kjører dere et parallelt løp med inbound marketing samtidig som dere planlegger outbound kampanjer (ringing)?

Alt dette og en rekke andre faktorer avgjør hvor mange møter, leads eller mulige kunder våre møtebooker greier å skape av resultater for dere. Vi gjør vårt aller beste på alle kampanjer og vi setter forventningene sammen med dere. Dette følger vi opp hver eneste dag der våre møtebookere gjør en selvvurdering på egen innsats fire ganger (!) hver eneste dag. Sånn sikrere vi at vi hele tiden er i rute med ditt prosjekt.

Vi tilbyr gratis rådgivning og deler gjerne alle detaljer og informasjon vi har med dere i et møte der vi også gå gjennom hvorfor vi er unike og den rette partneren for dere å hjelpe dere med deres fremtidige kundevekst.

Del med andre
Linkedin logo

Interessert i økt kundevekst?

Kontakt oss

Les mer fra selgerbloggen

Les hele selgerbloggen

Les om våre flinke ansatte

Les flere Venezu Stories

Les nyheter

Les flere nyheter