Vi i Venezu har gjennomført tusenvis av kampanjer innenfor møtebooking. Til sammen har vi ringt for 400 millioner (!) kroner og med det så har vi virkelig et unikt grunnlag og innsikt å dele for deg som enten planlegger å booke møter selv – eller planlegger å sette ut møtebookingen.
For å ta det enkle først, hva må være på plass før vi starter en møtebookingsaktivitet? Det å gjøre en god forberedelse er nøkkelen til å lykkes og Venezu har utviklet en unik sekstrinns modell for nettopp dette:
Kort fortalt ønsker vi å få alt dere ønsker å dele av informasjon før vi går videre med prosjektet, ringelister er helt sentralt (vi kan hjelpe dere med det), en god pitch/ringescript er viktig (her bidrar vi med unik kompetanse på hva som utløser et bra møte via telefonen), vi matcher deres behov med rett ringeressurs, oppstartsmøter for å sikre kompetanseoverføringen, prosjektleder fra Venezu som kan faget sitt blir deres hovedkontakt og rutiner for hvordan vi rapporterer alt etableres.
Det er enkelte ganger kampanjer ikke blir så vellykket som vi ønsker, og det kan være mange grunner til det: dårlig ringeliste, mismatch mellom tilbudet og hva markedet etterspør, timing eller kanskje vi i Venezu ikke traff så godt med ringeressursen som vi ønsket.
Det vi derimot ser fra vårt ståsted er at de ganger vi ikke lykkes så er det en ting som går igjen og det er tiden. Vi merker at det er mange som ser på møtebooking som at «dette er løsningen vi har sett etter». Det er også de samme som har forkort tålmodighet. Tenk deg at du ansetter en ny selger, men allerede etter en måned sier du opp vedkommende. De aller fleste bedrifter ville aldri funnet på å gjøre det. Vi ser at de bedriftene som kommer forbi de første 200 timene med ringing er også de som lykkes på sikt. I enkelte prosjekter kan det være litt høyere avlysningsgrad av møtene den første tiden og det kan være at vi ikkebooker gode nok møter – da trengs det litt tålmodighet fra vår kunde og vi justerer budskapet og fremgangsmåte underveis. Derfor er forløpende kommunikasjon helt avgjørende. De aller fleste gangene er møtene gode fra oppstarten av, kanskje med noen få unntak. Det er denne tiden begge parter trenger for å finne «formen» sammen – og det er derfor den daglige kommunikasjonen og ukentlige statusmøter er viktig. Skal du lykkes med møtebookingen så trengs det derfor litt tålmodighet, langsiktighet og dialog. Når det er sagt har Venezu også gjennomført tusenvis av korte, ad-hocprosjekter, så det er ingen fasit på hva som lykkes for det enkelte.
Det vil være avlysninger når det gjelder møtebookingsprosjekter. Det vil det være om du booker møtene selv eller om du setter den jobben ut. Det vil også være en høyere avlysningsgrad på digitale møter enn på fysiske møter. Vi ser klare forskjeller: fysiske møter har en avlysningsgrad på rundt 10% (ofte blir disse også rebooket), mens digitale møter der avlyses det ca. 20% - avhengig av prosjektet. Ønsker du å vite hvordan du får redusert antallet avbookinger på digitale møter? Det finner du også en interessant artikkel om under Venezu sin selgerblogg.
Vil du vite mer om hvordan lykkes med din møtebookingskampanje? Kontakt oss gjerne for mer informasjon og vi hjelper deg gjerne. Du finner også en rekke gratis råd, bok om møtebooking, gratis webinar og kurs om møtebooking på Venezu sine hjemmesider.