Les om de ti punktene for å oppnå gode resultater som selger
Bildet er tatt av Elisabeth Gulbrandsen i forbindelse med et intervju nettavisen Salg24.no gjorde med undertegnende om temaet "Slik selger du mer". Den artikkelen og intervjuet var basert på dette innlegget du kan lese her. Nederst i artikkelen finner du også link til intervjuet som ble gjort i salg24.no
Det finnes utallige bøker om «hvordan selge mer» og «hvordan lykkes med salg». Jeg har jobbet med salg i 25 år og funnet min vei til å lykkes med salg. Men; en skal ikke bare selge – det er egentlig det enkleste: deretter skal en levere en tjeneste / produkt som står i samsvar med de løftene en har gitt underveis i salgsprosessen.
Personlig synes jeg det vanskeligste egentlig har vært den endring som har skjedd de siste årene rundt det digitale. Jeg har alltid likt den svenske Wallenbergfamiliens sitt slagord: «Att verka, men inta synas”. Med nye tider kommer også nye salgsmetoder, og dermed er den digitale synligheten blitt viktigere i salgsprosessen. Der må en selv finne den rette balansen og det syntes jeg var viktig med tanke på at et av mine råd for å selge mer er å være ydmyk. Med det mener jeg å vise beskjedenhet og ikke fremheve seg selv – samtidig som en reflekterer over og setter pris på at en lykkes med å nå sine mål.
Venezu har nylig nådd en ny milepæl og har nå omsatt for mer enn 350 millioner kroner på nettopp det å hjelpe andre med å nå sine salgsmål. Dette har vi gjort ved å hjelpe våre kunder med både klassisk markedsføring, den nye digitale måten å markedsføre seg på og ved å leie ut / rekruttere dyktige medarbeidere. Vi kan dokumentere at våre kunder har omsatt for milliardbeløp takket være våre kampanjer og resultatene vi har skapt for dem.
For å oppnå gode resultater som selger vil jeg derfor trekke frem disse ti punktene:
Det ble omtalt over men jeg mener at «people do business with people» og når jeg er kunde så ønsker jeg å gjøre forretning med en person som er hyggelig, som ikke fremhever seg selv og som har det jeg definerer som gode verdier. Den personen ønsker jeg også å være overfor våre kunder.
Du må være glad i jobben din. Kunder merker om du har godt humør, er positiv og tror på det du driver med. En glad person har ofte energien som trengs, ref. det jeg skrev i innledningen om at du skal levere en tjeneste som står i samsvar med det du har solgt inn.
I 2020 gikk Venezu inn i sin kanskje største krise noen gang. Da vi kom til sommeren det året hadde vi mistet halvparten av våre ansatte og halvparten av omsetningen var borte. Det var ikke gitt at dette skulle gå bra. I både motgang og medgang må du holde engasjementet oppe – og det er ikke feil å vise at du setter stor pris på at kunder kjøper av deg. Jeg hører gang på gang at det er engasjementet som har vært utslagsgivende for at vi vant et oppdrag.
Du må trives med det du gjør. Brenner du for din jobb, arbeidsoppgavene og det å selge så kommer belønningen i form av gode resultater. Du må kunne jobbe deg gjennom de vanskelige tidene, for de kommer, og trives også når det ikke går som planlagt. Etter regn kommer sol.
Selv om jeg sier at du må trives med det du gjør så er det en ting som gjelder i salg: det finnes ikke «hederlige» andreplasser. Enten vinner du oppdraget – eller så taper du. Samtidig skal du elske dine konkurrenter: det er dem du tar kundene dine i fra!
Dette er kanskje det mest opplagte og viktigste punktet. Om du er en useriøs aktør kan det være at du tar på deg jobben, utfører den på en elendig måte, sender faktura og kunden betaler for å bli ferdig med det. Du får ikke noen nye oppdrag på den måten. Amerikanske undersøkelser viser at det er 8 ganger lettere å selge til eksisterende kunder enn til nye. Tenk litt over det forholdstallet!
Norge er et lite land og din beste reklamekanal er kunder som snakker bra om deg til sine bekjente/forretningsforbindelser/partnere. I snitt forteller en person til 8 stk om de er misfornøyd med noe. Er de derimot fornøyd forteller de om det til «bare» 4 stk. Det er lite sannsynlig at 8 personer som får høre at du er en dårlig leverandør har lyst til å gjøre business med deg.
Hold dine kunder så oppdatert som overhodet mulig – og spesielt om du merker at en kampanje / leveranse ikke går som planlagt. Da må kunden få muligheten til å vurdere hva de ønsker å gjøre videre og du må legge til rette for det. For det første gir det deg økt troverdighet, men enda viktigere: det er det rette å gjøre. På kort sikt kan du tape på det men på lang sikt vil det være virkelig lønnsomt!
Det er helt utrolig hvor mye «flaks» gode selgere har – og det er like utrolig hvor mye «uflaks» dårlige selgere har. Men såkalt flaks skal ikke undervurderes: noen ganger så er en virkelig i flytsonen og da vinner du alle oppdrag. Bak flaksen ligger det hardt arbeid og at en har jobbet jevnt og trutt mot et mål. Med langsiktighet kommer den nødvendige flaksen som skiller klinten fra hveten.
Det er så mange som gjør alt de kan for å ikke ha noe som minner om selger i jobben. Jeg har vært Medierådgiver, Produktsjef, Konsulent, Salgssjef, Adm. Dir, Arbeidsledig, Aksjemegler, Gründer og Daglig Leder. For å si dette helt, helt enkelt: alt handler om å skaffe kunder og disse stillingene har hatt en ting til felles – det er telefonen jeg har brukt for å komme i kontakt med prospects. Du skal være stolt av at du er med og sørger for at din bedrift har kunder!
Når du har lest gjennom denne artikkelen så tenker du kanskje at «han har glemt det og det punktet», og det kan godt være at det er andre ting som hadde fortjent å være med på denne listen. Når det er sagt: dersom et av disse punktene bidrar til litt ettertanke, og som igjen gir deg et salg, så er mitt hovedmål nådd. Lykke til med salgene i tiden fremover – stå på videre – og husk hva engelskmennene sier: «The devil is in the details». Det er detaljene som avgjør om det er du eller konkurrenten som står igjen med salget / oppdraget!
Les også artikkelen i salg24.no her:Slik selger du mer