Selgerbloggen

Møtebooking i økonomiske nedgangstider

Det høres kanskje rart ut, men jeg har aldri fått spørsmålet «fungerer møtebooking i nedgangstider?». Derimot har jeg flere ganger fått spørsmålet «tror du at møtebooking fungerer for min tjeneste» - men det er en helt annen historie. Med 20 års erfaring med møtebooking i Venezu har jeg gjort meg noen betraktninger om hvorfor en ikke spør om det fungerer i økonomiske nedgangstider. Dette er basert på tidligere erfaringer under dårlige tider og hva ledere forteller meg er motivasjonen for å få booket møter i tider som vi er inne i dag.

Venezu ble startet som følge av at jeg var blitt arbeidsledig. Samtidig hadde jeg alltid ønsket å starte for meg selv og dårlige tider gjør at en ofte må være litt kreativ. Hva kunne jeg? Jeg var god på salg og da var veien til å booke møter for andre kort. Dette var i 2003 og økonomien holdt på å riste av seg Internettboblen.

Timingen viste seg å være god og Venezu fikk stadig nye kunder. Så kom 2008 og igjen var markedet trått men likevel økte vi salget. Det samme skjedde i 2016 da det igjen var dårlige tider. Nå har vi lagt bak oss flere år med vekst og en rekke næringsbarometer peker nedover. Med andre ord: basert på erfaringene fra 2003, 2008 og 2016 tror jeg at behovet for å booke møter vil øke drastisk de to neste årene. Hvorfor det? Basert på de tilbakemeldingene vi har fått tidligere oppgir kundene våre følgende grunner til å øke møtebookingen i slike tider:

  • Budsjettene er de samme (eller høyere), det er ansettelsesstopp men bedrifter trenger likevel å få i gang aktiviteter uten å ansette
  • Møtebooking er en god måte på å få hurtig respons og avdekke muligheter
  • I tider som nå tar det for lang tid før man ser resultater av Digital markedsføring
  • Kundene finnes der, du må bare lete litt mer for å få tak i dem. De oppsøker ikke deg, du må oppsøke dem – da er møtebookingen det som finner de som er i kjøpsmodus
  • Konkurrenter holder igjen. Det er en utmerket tid for å ta markedsandeler
  • Tilstedeværelse: viser markedet at «vi er her» - det husker målgruppen når økonomien bedrer seg

Tilbake i 2003 satt jeg alene på kjøkkenet mitt da jeg startet selskapet, plukket opp telefonen og begynte å kontakte mulige kunder i målgruppen. De seks første jeg ringte takket ja til et møte. Den syvende sa «send meg en mail», jeg gjorde det og en måned senere ringte han tilbake og ville ha et møte med meg (som endte i salg). Poenget mitt er: en kan sitte med verdens beste produkt, eller tjeneste, men du må ut og misjonere for det. Spesielt i dårlige tider kan du ikke sitte og vente på at noen skal ringe inn. Er en litt proaktiv får en resultatene. Om ikke så hadde jeg fremdeles vært på kjøkkenet mitt og ment at jeg var best.

Du kan ringe oss, sende oss en mail via kontaktskjema og vi har «ring tilbake» funksjon på siden vår slik at du enkelt kommer i kontakt med oss for et uforpliktende møte om hva vi kan bistå med! Eller du kan til og med laste ned gratis salgtips om du ønsker å booke møtene selv – alt finner du på vår webside!

Del med andre
Linkedin logo

Interessert i økt kundevekst?

Kontakt oss

Les mer fra selgerbloggen

Les hele selgerbloggen

Les om våre flinke ansatte

Les flere Venezu Stories

Les nyheter

Les flere nyheter