Malik Afaq startet som møtebooker i Venezu. Nå er han Markedssjef i Tietoevry!
Alle gode historier starter et sted. Apple startet i en garasje, Orkla var en gang et gruveselskap og Malik Afaq startet karrieren sin som møtebooker i Venezu
I Venezu jobbet han med en rekke kjente navn innenfor IT-bransjen, og allerede etter få måneder ble han leid ut via oss til Citrix. Der jobbet han videre med telefonen som arbeidsverktøy, men oppgavene ble stadig større: etablering av leadsgenereringsprosess, også for det nordiske markedet, channel management for leadshåndtering, webinar og seminar samt en rekke andre oppgaver – til sammen i nesten 2,5 år for Citrix i stillingen som Marketing Executive.
Mange som kjenner IT-bransjen vet godt hvem IT-sikkerhetsselskapet Norman var, og det ble kjøpt opp av AVG på den tiden Malik ble headhuntet til dem. Nå var han klar for et nytt steg i karrieren og han ble «Lead Generation Specialist Nordics» hos dem. Det gjorde han så bra at allerede seks måneder senere ble han «Distribution Partner Account Manager Nordics» i AVG som totalansvar for nordiske kunder. Nå var Malik ansvarlig for å videreutvikle forretningsmuligheter via deres partnere i Norden; en krysning fra marketing til salg hvor han forstod viktigheten av samarbeidet marketing og salg må ha på plass for å oppnå suksess sammen.
Etter 2,5 år i AVG tok ERP-spesialisten iStone kontakt: de trengte en Marketing Manager i Norge med spisskompetanse i få etablert en leads generatormotor i krysning mellom marketing og salg! Malik har en bachelor fra Høyskolen Kristiania og da er en markedssjefstilling vanskelig å takke nei til. Etter vel ett år i stillingen ble iStone kjøpt opp av det større ERP-selskapet Columbus, og de visste godt hvilket talent de hadde i Malik. Han fikk nå jobben som «Head of Marketing» i selskapet i Norge. For dere som ikke kjenner Columbus har de 2200 ansatte, derav 165 av dem i Norge. De er spesialister på implementering og vedlikehold av digitale forretningsløsninger som ERP, ehandel, CRM og applikasjonsforvaltning.
På dette tidspunktet har Malik vært fire år til sammen i ERP-verdenen når en unik mulighet dukker opp. Han blir igjen headhuntet innen IT-verden, men denne gangen til jobben som «Head of Marketing» i avdelingen for Cloud & Infrastruktur i Tietoevry. Dette er både på Nordisk og globalt nivå! Her dekkes en rekke områder som cloud, cybersecurity og end-user experience for å nevne noe, samt partner marketing ansvar for en rekke partnere som Microsoft, VMware & Google. Tietoevry er i en omstillingsprosess, hvor Malik fortsetter i en spennende nordisk rolle i avdelingen Cloud & Infra som nå heter Tietoevry Connect, med en langsiktig strategisk plan om å bli en egen spin-off organisasjon med egen markedsavdeling sterkt knyttet til vekstambisjonene. Ta gjerne kontakt med Malik, her er de på en vekstreise med gode muligheter for å forme sin egen rolle, spesielt i Norge! Les mer.
Sett i ettertid tenker jeg på hva det er som har gjort at Malik er kommet så langt i karrieren sin allerede. Er det fordi han har vært ambisiøs? At han er faglig dyktig? At han er løsningsorientert? Har han hatt flaks? Det er nok ja til alt det der – og når det gjelder flaks så er det merkelig hvor mye «flaks» dyktige folk har i jobben sin. Men det slår meg at det er en ting som er felles for alle stillingene Malik har hatt og det er at han har trivdes med arbeidsoppgavene der og da. Uansett hvor i karrieren han har vært har han stått på, og det har aldri vært noen negative ord. Det tror jeg mange har mye å lære av: leve i nuet, jobbe jevnt og trutt og da kommer belønningen i ulike former. Vi er stolte av at vi i Venezu fikk ha en så dyktig mann som Malik ansatt i selskapet! Tusen takk!