• home
  • Danish
  • English
  • Swedish
  • Norsk

Nyheter

Innovasjon, nyskapning og salg er to sider av samme sak

Publisert: 27/03/17 oppdatert: 27/03/17

Undertegnede driver to gründerbedrifter med 70 ansatte, et telemarketingselskap og et vikarbyrå, og for politikere, spesielt på venstresiden, representerer dette det mest unyttige som finnes i norsk næringsliv.  Det ligger an til endringer i markedsføringsloven for telefonsalg og de rødgrønne og LO ønsker å forby bemanningsbransjens kontrakter.  Problemet deres er at de ikke skjønner hvordan verdier skapes og hvordan selskaper som mine bidrar til innovasjon og merverdi i næringslivet.

En overvekt av våre kunder kommer fra teknologisk drevne bransjer, og mange er også forholdsvis nystartede bedrifter. Felles for begge firmaene er at de bidrar med salg, markedsføring og digitaliseringsstrategier.  Våre kunder spør alltid om «hvilke resultater får vi på aktiviteten?»  Her ligger kjernen i det som politikerne ikke skjønner: kundene våre, som har investert mye tid, penger og energi i nye produkter har et behov for å teste etterspørselen i markedet.  Det gjør de ofte gjennom midlertidige avtaler både innenfor telemarketing og vikartjenester – som forøvrig ofte gir våre medarbeidere fast jobb hos våre kunder. 

Tjenestene vi tilbyr genererer for hundrevis av millioner kroner i meromsetning både for nystartede og mer etablerte bedrifter.  Den kundegruppen jeg snakker oftest med er ingeniører og IT-utviklere som sier at de ikke vet hvordan de skal få kommunisert produktene sine i markedet, det hjelper lite å ha verdens beste produkt om ingen kjenner til det.  Det finnes bedrifter som er blitt nedlagt etter å ha testet tjenesten sin via oss, etterspørselen var ikke der, og bedrifter som har omsatt for titalls av millioner kroner ved å bruke våre midlertidige tjenester.  Vi har hatt gründerbedrifter som har sluttet å bruke oss, vi gjorde oss selv overflødig fordi resultatene var så bra, og vi satt på innsiden og ringte titusenvis av telefoner for et større IT-selskap når de gikk fra nær konkurs til å bli ledende i Norden.  Mange har ikke tid, eller kunnskapen, til selv til å komme i kontakt med potensielle kunder og trenger derfor hjelp til dette, og det mest logiske er å kjøpe disse tjenestene og slik minimere risikoen. 

Innovasjon, inkludert digitaliseringen i dagens samfunn, må gå sammen med at noen skal selge dette.  At politikere ønsker å ødelegge for miljøer som bidrar til dette viser at de ikke skjønner at innovasjon og gründerskap er avhengig av salgsjobben.  For å si dette enkelt: alt henger sammen med alt. 

 

Stein Dale

Daglig Leder Venezu AS og Venezu Services AS